1403/03/29

6 گام برای بیان منظورتان بدون اینکه بدجنس باشید

1.درباره نیت خود فکر کنید:

قبل از برقراری ارتباط با کسی، لحظه‌ای به نیت خود فکر کنید. از خود بپرسید که آیا هدف شما درک شدن، یافتن راه حل یا به سادگی تخلیه کردن ناامیدی است. درک مقاصد خود به شما کمک می کند بدون اینکه بد رفتار کنید، ارتباط موثرتری برقرار کنید.

2.زمان و مکان مناسب را انتخاب کنید:

زمان و محیط نقش مهمی در ارتباط موثر دارند. زمانی را انتخاب کنید که هر دو طرف آرام و پذیرا باشند. یک فضای خصوصی و راحت پیدا کنید که بتوانید مکالمه ای بدون وقفه داشته باشید.

3.از عبارات “من” استفاده کنید:

هنگام بیان افکار یا احساسات خود، به جای جملات “شما” از جملات “من” استفاده کنید. برای مثال، به جای گفتن «تو همیشه من را عصبانی می‌کنی»، بگویید «وقتی این اتفاق می‌افتد احساس ناامیدی می‌کنم». استفاده از عبارات “من” به جلوگیری از سرزنش کمک می کند و گفتگوی باز را تشویق می کند.

4.روی رفتار تمرکز کنید، نه شخص:

هنگام بحث در مورد یک موضوع، به جای حمله به شخصیت فرد، بر روی رفتار یا عمل خاصی تمرکز کنید که باعث نگرانی می شود. این به جلوگیری از حملات شخصی کمک می کند و مکالمه را بر یافتن راه حل متمرکز نگه می دارد.

5.گوش دادن فعال:

ارتباط موثر شامل گوش دادن فعال است. بدون ایجاد وقفه یا فرموله کردن پاسخی در ذهن خود به دیدگاه طرف مقابل توجه کنید. برای اطمینان از اینکه پیام آنها را به درستی درک می کنید، با بازنویسی نکات آنها همدلی و درک خود را نشان دهید.

6.جستجوی زمینه مشترک:

به جای گرفتار شدن در اختلافات، سعی کنید زمینه های مشترک با طرف مقابل پیدا کنید. به دنبال اهداف یا علایق مشترکی باشید که می‌توانند مبنایی برای یافتن راه‌حل‌ها یا مصالحه باشند.

25 نکته برای بیان آنچه می گویید بدون اینکه بدجنس باشید

    1. مراقب لحن صدا و زبان بدن خود باشید.
    2. از زبان مودبانه و محترمانه استفاده کنید.
    3. از استفاده از کنایه یا اظهارات منفعلانه-پرخاشگرانه خودداری کنید.
    4. در مورد چیزی که می خواهید با هم ارتباط برقرار کنید مشخص باشید.
    5. از مثال‌ها یا حکایت‌ها برای نشان دادن نظر خود استفاده کنید.
    6. آرام و خونسرد بمانید، حتی اگر طرف مقابل حالت تدافعی به خود بگیرد.
    7. از تعمیم یا فرضیات گسترده اجتناب کنید.
    8. مسئولیت احساسات و واکنش های خود را بپذیرید.
    9. بازخورد باشید و مایل به بررسی دیدگاه های جایگزین باشید.
    10. از شوخ طبعی برای پراکنده کردن تنش استفاده کنید، اما مطمئن شوید که بداخلاقی نیست.

خلاقیت و نوآوری

  1. گوش دادن فعال را با توجه کامل به طرف مقابل تمرین کنید.
  2. از قطع صحبت یا صحبت کردن با طرف مقابل خودداری کنید.
  3. احساسات طرف مقابل را تصدیق کنید و تجربیات او را تایید کنید.
  4. از عبارات “من” برای بیان افکار و احساسات خود استفاده کنید.
  5. از استفاده از زبان اتهامی یا سرزنش شخص مقابل خودداری کنید.
  6. به جای تمرکز بر اشتباهات گذشته، روی یافتن راه حل تمرکز کنید.
  7. صبور باشید و به طرف مقابل فرصت دهید تا پاسخ دهد یا اطلاعات را پردازش کند.
  8. از حملات یا توهین های شخصی خودداری کنید، حتی اگر احساس می کنید تحریک شده اید.
  9. از همدلی برای درک دیدگاه طرف مقابل استفاده کنید.
  10. از تفاوت‌های فرهنگی که ممکن است بر سبک‌های ارتباطی تأثیر بگذارد، آگاه باشید.
  11. بخشش را تمرین کنید و کینه های ناشی از تعاملات گذشته را کنار بگذارید.
  12. از تکنیک های حل مسئله فعال برای رسیدگی سازنده به تعارضات استفاده کنید.
  13. در صورت نیاز برای خنک شدن و به دست آوردن آرامش استراحت کنید.
  14. اگر چیزی را که طرف مقابل گفته است متوجه نشدید، به دنبال توضیح باشید.
  15. مکالمه را با یک نکته مثبت، با ابراز تمایل برای حل و فصل پایان دهید.

 


فرم در حال بارگذاری ...